Nosaltres es preguntem; es correcte una educació basada en el càstig??¿¿
Parlem de càstig com aquella acció realitzada per una persona que provoca
aversió o rebuig en altra i que té com a finalitat eliminar o corregir una
conducta o comportament molest o inadequat.
Hem parlat d’aquesta figura per demostrar que mitjançant el càstig no
s’aprèn segons les teories associacionistes del aprenentatge, és a dir, el reforç és la clau de la associació.
Un exemple pràctic és un experiment realitzat en rates, realitzat per
Thorndike, en el qual enunciava “la ley del efecto”.
-
Cas
1:
Reforç positiu; en un laberint es fica una rata i
al final del camí per a sortir, té una recompensa. Després de realitzar aquesta
acció varies vegades, llevem el premi i la rata sap quin camí elegir.
-
Cas
2:
Reforç negatiu; en el mateix laberint
s’electrifica tots els camins que no tenen sortida, menys el camí bo. La rata
en aquest cas troba la sortida perquè fuig de la corrent, però quan li lleven
la corrent no sap sortir.
En conclusió, es demostra que en reforç positiu hi ha aprenentatge. Per
tant, hi ha que gratificar la conducta i no castigar-la per poder obtenir una
resposta positiva ja que imposant el càstig es pot obtenir un desgast de
l’autoestima dels menuts arribant a desvaloritzar-se.
Tal volta no és que no sapiga sortir, si no que no vol. Com molt be ilustres, el problema del reforç negatiu es que sense estresor, el comportament desapareix.
ResponderEliminarUn cas, per example, el control d'asistència. Si asistir es valuos, l'asistència no disminuiria sense control. No?